A festményt a szakma és a sajtó azután kapta fel igazán, miután 2017-ben a Christie’s aukcióján egy szaúdi koronaherceg 450,3 millió dollárért megvásárolta. A Salvator Mundi így a valaha legdrágábban árverésen értékesített alkotása lett. Ezzel a hírrel már egy időben jelentek meg olyan vélemények, tanulmányok melyek a mű Leonardohoz köthető hitelességét boncolgatták. Egy a napokban megjelenő dokumentumfilm, Az Üdvözítő eladásra (The Savier for Sale), azt leleplezi le, hogy a Louvre a szaúdi herceg követeléseinek ellenére miért nem egyezett bele, hogy a festmény kiállításra kerüljön, a 2019-es nagyszabású Leonardo kiállításon.
A filmben név nélkül megszólaló források állítása szerint, a múzeum azután utasította el a kérést, miután tudományos tesztek kimutatták, hogy Leonardonak nem sok köze van a festményhez. Ez az incidens kisebb diplomáciai ellenérzést váltott ki Franciaország és Szaúd-Arábia között. Antonie Vitkine filmje végigkíséri a festmény történetét kezdve azzal, amikor is 2005-be egy new york-i dealer 1175 dollárért vásárolta fel, az akkor igencsak rossz állapotban lévő művet. Miután a festményt restaurálták az USA-ban, a Brit Nemzeti Galéria szakértői vizsgálták meg, akik eredeti Leonardo műnek vélték. A Salvator Mundi ezután egy orosz milliárdos tulajdonába került, aki 127,5 millió dollárért vette meg – majd 2017-ben a Christie’s aukcióján értékesítésre kínálta.
Kinek hihetünk ?
De visszakanyarodva a dokumentumfilmre, nem biztos, hogy hihetünk a névtelen források állításainak. A New York Times megszerezte a Louvre közleményét, amely egyértelműsíti, hogy a múzeum sosem kételkedett a mű eredetiségében. Az igazi probléma abban állt, hogy a szaúdi koronaherceg azt követelte, hogy a Salvator Mundi a Mona Lisa mellett legyen kiállítva. A múzeum kurátorai azonban ezt visszautasítottak. “Általánosságban elmondható, hogy a múzeumi a világnak, és művészettörténészek, és kurátoroknak soha nem volt igazán kétsége a eredetiségét illetően” – monda az Artnet News-nak Rober Simon dealer. “Persze van egy két kívülálló, de a legtöbb tudományos vita a dátummal, mecénással, ikonográfiával és a műhelyben való részvétellel volt kapcsolatos.”
A történetet még az bonyolította, hogy a Louvre a kiállítás előtt tervezett egy önálló Salvator Mundi könyvet bemutatni. Miután azonban úgy döntöttek, hogy nem állítják ki a festményt, a könyveket sem helyezték el a múzeum boltjában. A Salvator Mundi, 2018-ban több hetes törvényszéki vizsgálaton esett át a Francia Múzeumok Kutatói és Restaurálási Központ vezetésével, hogy eredetiségét megállapítsák. “A kiadványban publikált tudományos és történeti vizsgálatok alapján megerősíthetjük, hogy a mű Leonardo da Vincinek tulajdonítható” – írta a bevezetőben Jean-Luc Martinez, a Louvre igazgatója. Amellett, hogy a múzeum nem engedett a szaúdi koronaherceg követelésének, más érvek is felmerültek. A Mona Lisa már önmagában rengeteg látogatót vonz, a két mű együttes bemutatásához nem tudtak volna megfelelő biztonsági intézkedéseket biztosítani.
Antonie Vitkine azonban kitart saját verziója mellet, véleménye szerint a könyv arra az eshetőségre készült, ha a Louvre meghajlott volna a szaúdi herceg azon kérése előtt, hogy a Salvator Mundi a többi hiteles Leonardo művel együtt legyen kiállítva. Sem a Louvre sem a Louvre Abu Dzabi nem kommentálta a filmet. Valószínűleg nem utoljára találkozunk olyan „bizonyítékkal” amely a mű hitelességét próbálja megcáfolni avagy megerősíteni. A festményt az aukció óta nem lehetett nyilvánosan látni.
Kövessen minket: Facebook