Ruth Ware, mielőtt pszichológiai thrillerek és krimik írásába fogott volna, ifjúsági fantasy regények szerzőjeként volt ismert. Az igazi átütő sikert mégis felnőtteknek szóló történetei hozták meg neki, melyek közül kettő A nő a tízes kabinból és a Sötét erdő közepén felkerült a Sunday Times és a The New York Times betseller listájának előkelő, top 10-es helyére, nem mellesleg több irodalmi díjra jelölték őket. Legutóbb magyarul megjelent regénye, A kulcs fordul egyet lebilincselő, izgalmas olvasmány, mely ezúttal Skóciába kalauzolja az olvasót.
Történetének főszereplője Rowan Caine, aki egy óvodában dolgozik Londonban, és csupán a véletlennek köszönhetően talál rá az állásra Skóciában, melyben egy dadát keresnek. A munka egy álomlehetőségnek tűnik, amit busásan megfizetnek, ezért Rowan odautazik egy interjúra, és hamarosan meg is kapja az állást. Úgy tűnik, mintha nem lenne nehéz dolga a Heatherbrae House-nak keresztelt házban, csupán három gyermekre kell felügyelnie. Ám a tulajok sokat vannak távol, már rögtön a második nap elutaznak, és Rowan magára marad a különböző korosztályú lányokkal. Ha mindez nem lenne elég, a gyerekek a kétéves kislányt leszámítva ellenségesen viselkednek vele, és az ódon házban éjjel furcsa zajokat hallani. Vajon tényleg van ott még rajtuk kívül valaki, vagy csak Rowan képzelete űz vele gonosz játékot?
A kulcs fordul egyet profi módon építi föl a cselekményt, az E/1-ben elbeszélt történet igazából a főszereplő leveleiből bontakozik ki, melyeket a börtönből ír annak az ügyvédnek, akit szeretne fölfogadni védelmére. Ám hiába derül ki az első néhány oldalon, hogy egyrészt Rowan-t elítélték, és valami – előre megjósolható – tragédia történt vele, a regény mit sem veszít az izgalmából egészen a legvégéig. Ez olyannyira szó szerint értendő, hogy néhány rejtélynek a feloldása konkrétan az utolsó pár oldalon történik. Ruth Ware kitartóan és nagyon helyesen hosszú ideig kétségek között hagyja az olvasót, a csavaroknak és váratlan fordulatoknak pedig olyan alaposan ágyaz meg előre, melyek csak a legjobb thrillerek esetében tapasztalhatóak.
A fondorlatos történet mellett a szerző remekül épít atmoszférát is egyben. A főszereplő nem csak, hogy elszigetelődik az otthonától távol lévő, világtól elzárt hatalmas házban, hanem egyenesen paranoiássá válik az ott megtalálható, mindent átszövő modern technika miatt. Heatherbrae-ben mindent applikációval lehet irányítani, a hűtőt, a világítást, a függönyöket, a zuhanyzót, és ha ez nem lenne elég, a jelentős részét bekamerázták, így hiába utaztak el a tulajok, Rowan jogosan érez hatalmas feszültséget amiatt, hogy nem tudja, ki és mikor figyeli. Ajtók maradnak megmagyarázhatatlan módon nyitva vagy éppen zárulnak be a legváratlanabb pillanatban, éjjel furcsa zajok hallatszanak, mintha valaki mászkálna a házban, a gyerekek ellenségesen viselkednek a főszereplővel, és úgy tűnik, minden alkalmat megragadnak, hogy megkeserítsék az ottlétét. Rowan naponta küzd, hogy fönntartsa a látszatot, jól van, azonban – csak úgy, mint maga Heatherbrae – ő maga is sötét titkot őriz a múltjából, így kétséges, meddig bírja.
A kulcs fordul egyet bátran ajánlható hétvégi olvasmánynak, csak aztán nehogy a hideg rázzon a nyári melegben.
Ware, Ruth. A kulcs fordul egyet. GABO, Budapest, 2021, 368 oldal.
Kövessen minket: Facebook