Külföldi sajtó Magyarországról – A BBC, a La Libre Belgique és a Le Soir Navracsics meghallgatásáról, a Handelsblatt a médiahelyzetről

Az Európai Parlament képviselői alkalmatlannak találták Navracsics Tibor biztosjelöltet a neki szánt oktatási és kulturális biztosi tisztségre – írta az Európai Bizottság magyar jelöltjének meghallgatásáról a BBC.

Navracsics T meghallgatása-606x340_283672

    A brit közszolgálati médiatársaság hírportálja EP-képviselőket idézve úgy vélte, hogy Navracsics Tibor másik tisztséget kaphat az új bizottságban. A BBC szerint Navracsics Tibor az első olyan jelölt, akit a jelenlegi meghallgatásokon elutasítottak, de a múltban már előfordult, hogy az EP-képviselők útját állták biztosi kinevezéseknek.
    A jobboldali magyar kormányt, amelynek a magyar jelölt is tagja volt, bírálatok érték az EU-ban a polgári szabadságjogok állítólagos csorbítása miatt. Orbán Viktor miniszterelnök módosította az alkotmányos reformokat a leköszönő Európai Bizottság és az EP-képviselők éles kritikái nyomán. Felmerültek olyan félelmek, hogy a bírói karban, a médiában és a kisebbségi jogokban végrehajtott változtatások túlzott hatalmat adnak a Fidesz kezébe – áll a BBC ismertetésében.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-29507536
     Navracsics Tibor részben megbukott  Belgium második legnagyobb példányszámú francia nyelvű napilapja, a La Libre Belgique   keddi tudósítása szerint.
    A lap úgy értékeli, hogy a neki feltett pótlólagos kérdésekre adott írásbeli válaszok láthatóan nem győzték meg a kulturális bizottság tagjait, akik biztosi alkalmasságát igen, de a neki szánt tárcára való kinevezését nem támogatták.
    A lap arra is kitér, hogy az oktatási, kulturális, ifjúsági és állampolgársági tárca utolsó részterülete, az uniós polgárság a képviselők meglátása szerint “nem összeegyeztethető” Navracsics “pedigréjével”, figyelembe véve, hogy Magyarországon szerepe volt az unió számára fontos alapjogokkal ellentétes törvények elfogadásában.
    Említést tesz a tudósítás arról, hogy írásbeli válaszaiban Navracsics Tibor próbált nagyobb távolságot tartani “korábbi mentorától”, mint szóbeli meghallgatásán, de a szociáldemokrata és liberális képviselők számára ez láthatóan nem volt elegendő.
    A Le Soir című, baloldali liberális brüsszeli lap keddi számában az EU-biztosjelölési folyamatról közölt cikk mellett olyan “folyosói értesülést” is közölt, miszerint az Európai Parlament (EP) néppárti, szociáldemokrata és liberális frakciója azt javasolja Jean-Claude Junckernek, az Európai Bizottság megválasztott elnökének, hogy az uniós polgársággal kapcsolatos felelősségi terület Navracsics Tibortól kerüljön át egy másik néppárti biztosjelölthöz.
    Ebben az esetben Navracsicsnál a kulturális, oktatási és ifjúságpolitikai terület maradna. A belga újság szerint a változtatás indoka az lenne, hogy Navracsics igazságügyi miniszterként szerepet játszott “az autoriter Orbán Viktor” kormányának antidemokratikusként értékelt intézkedéseiben.
    A lap értesülése szerint a két további “problémás jelölt” – a spanyol néppárti Miguel Arias Canete és a francia szocialista Pierre Moscovici – mellé hétfőn a szlovén liberális Alenka Bratusek bizottsági alelnökjelölt társult, a Le Soir által “szerencsétlennek”minősített EP-szakbizottsági meghallgatása nyomán.
     A Handelsblatt című német üzleti lap az online kiadásában a kelet-európai média helyzetéről közölt írást, amelyben foglalkozott Magyarországgal.
    A média putyinizálása című írásában Hans-Peter Siebenhaar kiemelte, hogy “a sajtószabadság nem csak Oroszországban idegen szó: Kelet-Európában kormányfők és oligarchák szorongatnak újságokat, televíziókat és online lapokat”, és “Magyarország, Románia és Bulgária figyelmeztető  példa” ebben a folyamatban.
    Hozzátette, hogy a nem kedvelt médiumok megfélemlítése már régen bevett gyakorlat a térségben. Magyarországgal kapcsolatban egyebek között azt írta, hogy a Deutsche Telekom helyi leányvállalata “megtört” az Orbán Viktor vezette jobboldali populista kormány nyomása alatt, és “feladott” egy hírportált, amely “szálka volt a kormány szemében”.
    Más konszernek, amelyek “nem akarnak meghunyászkodni a nacionalista kormány előtt”, nagy árat fizetnek magatartásukért – vélekedett a Handelsblatt szerzője, megjegyezve, hogy az RTL Klubnak évente 15 millió eurós plusz terhet jelent az új reklámadó. Hozzátette: “nyílt titok, hogy Orbán és pártja, a Fidesz legszívesebben megszabadulna a német vezetés alatt álló, a kormánnyal szemben kritikus csatornától”, amely “nem hagyta magát megfélemlíteni”.
http://www.handelsblatt.com/meinung/kolumnen/kurz-und-schmerzhaft/der-medien-kommissar-putinisierung-der-medien-seite-all/10796530-all.html

Forrás: MTI

Vélemény, hozzászólás?