Miért nem terjedt el a 20 éve létező virtuális valóság? | Pannonmagazin
IT - Tech

A virtuális valóság 20 éve létezik, mégsem terjedt el. Miért?

Képzeld el, hogy benne vagy a filmben, a videójátékban, kezedben egy fénykarddal, a Szellemírtók fegyverével, netán Új-Zéland hegyei között barangolsz – mindezt a nappalid közepén.

Ma már ez “valóság”, pontosabban technikailag megvalósítható, hogy egy rakás szuperkütyü segítségével a nappalid közepén állva lövöldözz az eddgi csak videójátékban 2D-ben, netán 3D-ban látott ellenségre. Nem kell más hozzá “csak” egy VR (=virtual reality, azaz virtuális valóság) szemüveg, érzékelők, hangszórók, fegyvert mozgató kézi irányítók (mintha 2 joystickod lenne), egy rakás kábel és persze maga a “videó” lejátszó.

Nos igen, az egyik hátráltató tényező éppen ez a sok felszerlés, amire mind szükség van, ráadásul az egyes gyártók, vagy a külünböző fajta eszközök egymással nem kompatibilisek. Továbbá ez a technológia még nem alkalmas arra, hogy közösségi élmény lehessen, nem igazán lehet barátokkal együtt játszani, legfeljebb, ha ellátogatsz egy kifejezetten erre kialakított VR “játékterembe”. Bizony ennek az ára is igen maga.

Aztán ott van az ára: egy alap felszerelés 500$-nál kezdődik, de egy extrább szettért akár 1000$-t is elkérhetnek.

A kütyük használata sem valami egyszerű és egyáltalán nem felhasználó-barát. Nehezek, illetve fél óránként 10-15 perc szünetet kell tartani, így ha 1 órát szeretnél játszani, akkor erre még legalább plusz 20 perc pihenőidőt is rá kell szánnod.

A VR igencsak platform specifikus: amelyik játék működik az egyik eszközök, a másikon nem fog, ráadásul az elérhető játékok skálája is igen szűk. A legtöbb VR játék létezik hagyományos verzióban is, ezért nincs különösebb indok rá, hogy a drága technológiára váltson a vásárló.

De mégis mi lehet a virtuális valóság jövője?

Ahhoz, hogy a virtuális valóság elterjedjen, valami különlegeset kell ajánlania, valami olyan élményt kell nyújtania, ami sehol máshol nem elérhető.

Jelenleg Magyarországon egyébként üzleti célra már használják a VR-t, például a Cordia kivitelezőóriás lehetőséget biztosít a jövőbeni lakástulajdonosoknak, hogy vásárlás – illetőleg az épület elkészülte – előtt bejárhassák majdani otthonukat.

Gunheart sci-fi virtuális valóság játék

“Gunheart” sci-fi virtuális valóság játék. Kép forrása: www.nytimes.com

Kiemelt kép forrása: wonderopolis.org 

 

Megosztás:
weboldal készítésONMEDIAWEB