Az exhibicionizmus megjelenése a kézírásban | Pannonmagazin
Tükörkép

Az exhibicionizmus megjelenése a kézírásban

Az exhibicionista ember általános értelemben figyelemfelkeltésre törekszik, ezért feltűnően viselkedik, erős szereplési vágya reprezentálási igénnyel párosul. Minden esetben extroverz típusról beszélhetünk, aki energiáit a külvilág felé orientálja. 
 
image 

Ez a fajta energia/ hajtóerő szinte szükségszerűen jelen van a művészek, közéleti személyiségek, hatással bíró emberek karakterében. Az íráskép kalligrafikája mutatja meg az individualista arculatot, a szellemi irányultságot, ítélőképességet, a derűt, a sokoldalúságot, de a hatalomvágyat, vérmérsékletet és gyenge pontokat is. 

Pozitív esetben az exhibicionista egyén céltudatos, ambíciózus, kiváló racionális elme, jól használható ismeretekre tesz szert. Közvetlen, társasági ember, de kapcsolatait felületesen kezeli, valójában bohém attitűdjeibe nem fér bele a rutinszerűség – a külvilág elvárásai hidegen hagyják –  de ellenpólusként mindig megjelenik a tekintélytisztelet. Valójában karaktere sarkalatos pontja a lényegest keresése, tudásvágya, jó problémamegoldó készsége. Sikerorientált, maximalista, kiváló stílusérzékű.

Ha férfiról van szó többnyire feltűnő irányító vezérfonal mégis az a feminin tulajdonsága, hogy szeretteit anyaként gyámolítja, melyért azonban feltétel nélküli elvhűséget vár el. Cserébe harmonikus, néha infantilis módon harmonikus életet, környezetet biztosít szeretteinek. 

A női exhibicionisták itt is mintegy ellentétként maskulin, férfias, apai attitűdöket fejlesztenek ki, különös tekintettel a határozottságra, anyagi, materiális értelemben vett begyűjtésre, túlbiztosításra, dominanciára, vezetésre. 

Az exhibicionista egyén írásképe a jellem, személyiség egyedi megnyilvánulásai szerint mutathat olyan középszerűséget is, ahol a tömegből kitűnés csupán szándék maradt, kivitelezni nem sikerült olykor megalománnak tűnő elképzeléseit. Ezekben az esetekben a kézírás középzóna – én – dominanciát mutat, amely a tanult szabványtól alíg eltérő, vagy éppen regresszív módon lényegült át. A gyöngyfűzérre emlékeztető íráskép mesterkélt, rajzolt, megtervezett; nincs mögötte lélekszépség és spontaneitás. Erős énkiterjesztése folytán maskulin tulajdonságai – mint határozottság, ellentmondást nem tűrés, domináncia –  érvényesülnek. A kézírás ösztönszféra mutatója az alsó zóna, ahol markáns fedővonalak, a takargatás, elrejtés, leplezés,- vagy például a fent illusztrált kézírásban a perverz alsózónás y képzések a szemérmetlen magamutogatás megtestesítő jelei. Ugyanakkor ezekkel az anomáliákkal összefüggésben jellemzően kialakul a  permanens bizalmatlanság, csalódásaik, félreértettségük miatt, melynek következtében aggályoskodókká, bizalmatlanná, túlérzékennyé váltak.

Van az exhibicionizmusnak egy olyan verziója, amikor az egyén bár hangsúlyozza distanciáját, ez a tényszerűség erősíti céljai elérésében – művészek, művészlelkű, individualista emberek – melyeket céltudatosan, racionálisan képes pozitív énfejlődése érdekébe állítani. Érzelmi síkon nem befolyásolható, tudatos építőmunkája, fegyelmezettsége révén professzionális, testhezálló, elképzeléseinek megfelelő tevékenykedése miatt álmait beteljesedés koronázza meg. 

 

Megosztás:
weboldal készítésONMEDIAWEB